Siirry pääsisältöön

Muistin lyhyt oppimäärä

”Opiskelu ilman ajattelua on
hyödytöntä. Ajattelu ilman
opiskelua on vaarallista.”
-Kungfutse

Muisti on jokaisen opiskelijan tärkein työkalu, silti muistin itsensä harjoittaminen tuntuu jäävän monelta. Onko unohtaminen syy (haha) vai se, ettei koulussa opeteta muistitekniikoita? Vaikka kaikkea ei missään tapauksessa ole tarpeen muistaa, voisi silti olla ihan kiva, että opiskeltu asia säilyisi mielessä edes hieman pidemmälle kuin tentistä selviytymisen läpi.

Kurssi ohi? Hyvä, aika unohtaa!
Mielestäni kaikesta tiedosta 90% on turhaa ja 10% olennaista. Tätä samaa teoriaa pohjustaa monta tutkimusta* 90% datasta rakentaa verkon olennaiselle tiedolle, ja kun relevantti pääasia on omaksuttu verkko tipahtaa pois. Kovin helposti myös tärkein asia katoaa mielestä, jolloin käteen jää: ei mitään.


Tärkeiden tiedonjyvästen nopeampi omaksuminen ja pitkäaikaisempi säilyttäminen on mahdollista oppia. Kuinka nämä kyvyt hankitaan,  aion tässä kirjoituksessani kertoa. Ensiksi teoriasta, ja kuten jokainen varmasti tietää, muisti jakautuu kahteen osaan: lyheen -ja pitkäkestoiseen muistiin.





Lyhytkestoinen, eli "nopea muisti" tallentaa hetkelliset kuvat, äänet ja tuntemukset. Tapahtumat tallentuvat pitkäkestoiseen muistiin, riippuen ovatko ne toistuva, kuinka voimakas tilanne on kyseessä ja kuinka monen aistin kautta tallennus tapahtuu. Muistamista ja siten oppimista on mahdollista manipuloida, kun tiedostaa, kuinka aivojen tallennusmekanismit toimivat.


Omat metodini ovat: pikaluku, mindmapping ja kertaaminen. Mielestäni on järjetöntä yrittää paneutua kaikkiin riveihin samalla intensiteetillä, koska kuitenkin vain osa tiedosta tallentuu. Ethän lue sarjakuviakaan, kuten tieteellisiä julkaisuja? "Turha tieto" tulee kahlata nopeasti läpi, ja pääasioiden kohdalla on hidastettava. Näin palaset loksahtelevat kohdalleen, luoden merkityksen olennaiselle tiedolle. 


Kun tärkein data on löydetty, se on syytä kirjoittaa ylös. Itse suosin miellekarttaa, luomalla yhteyksiä olennaisten asioiden välille on mahdollista ymmärtää ja muistaa kokonaiskuva paremmin. Lisäksi kuvien hyödyntäminen tuo visuaalisen muistin mukaan, joka taas vahvistaa pitkäkestoista muistia.


Siltikin asiat tuppaavat välillä unohtumaan, oli miellekartta  kuinka värikäs ja (iteselle) ymmärrettävä tahansa. Mikä olikaan opintojen äiti? Vain ja ainoastaan kertaamalla, saa tiedon liimattua hoksottimiin. Toistuvuus on aivojemme lempisana, koko ajattelumme rakentuu jatkuvuuden varaan. "Koska 1+1=2 eilen, se on sitä myös tänään.","Aurinko nousee huomennakin" "Lomalla on sitten aikaa lukea kirjoja. (lievää íroniaa)"  jne, narratiivinen ajattelu on vahvin tapa muistaa, mutta siinä piilee myös vaara: "Ei tuolta eilenkään autoa tullut..."


Muistaminen ei ole rakettitiedettä, jokainen pystyy muistamaan valtavia tietopaketteja. Jos et usko, mieti hetki sitä, että olet juuri lukenut tekstin, jonka ymmärtäminen vaatii yhden maailman hankalimmista kielistä osaamista. Muistat 12 000 - 20 000 sanaa, joiden merkitys vaihtelee sen mukaan, missä järjestyksesä ne ovat toisiinsa nähden. Mielenkiintoista, eikö? Kertaa siis lukemasi teksti, jotta voit valaista tiedolla ystäviäsi! (tai noppailla trivialiteeteillä:P)

Kertaus miellekartan muodossa




*mm. tämä e-kirja




Kommentit

Unknown sanoi…
Best eCOGRA Sportsbook Review & Welcome Bonus 2021 - CA
Looking for an eCOGRA Sportsbook Bonus? At this 메이피로출장마사지 eCOGRA Sportsbook https://septcasino.com/review/merit-casino/ review, we're talking about a https://deccasino.com/review/merit-casino/ variety of 1xbet korean ECCOGRA sportsbook 출장안마 promotions.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Armeijavuoteni (Auk 1)

Muut tekstit: P-Kausi                          Auk II                                 Loppusota                       Ekstra: Auk I                             Johtajakausi                        Hampurilaispalaute            Organisaatiokulttuuri Aliupseerikurssin ensimmäiseltä osuudelta löytyy eniten huonoja muistoja koko palvelusajalta. A-tah, ruk-valinnat ja aukin kokeet ovat huonojen muistojen palkintojakkaroilla. Aukissa* luulin, että ruk-valinnat** tehtäisiin aliupseerikurssin kokeiden perusteella ja siksi kulutin vapaa-aikani suurimmaksi osin niihin päntäten. Tärkein tekijä kuitenkin oli apukouluttajien antamat arvosanat johtamissuorituksista, jotka omalta osaltani sujuivat melko kehnosti. Tämä johtui siitä, että en oikein osannut sulattaa intin toimintaperiaatteita. En ymmärtänyt, miksi henkilöitä jotka  huutivat ja meuhkasivat tulisi arvostaa ja totella kuuliaisesti. Vaikka aukin kokeista saamani pisteet ylittivät huomattavasti suurimman osan rukkiin pääss

Armeija vuoteni (P-kausi)

Muut tekstit: P-Kausi                          Auk II                                 Loppusota                       Ekstra: Auk I                             Johtajakausi                        Hampurilaispalaute            Organisaatiokulttuuri Aion kirjoittaa pidemmän sarjan kertomuksia asepalveluksestani. Käytän lähteenä oikeaa päväkirjaani ja viimeinen julkaisuni (Vihreä kulttuuri) on kirjoitettu esseeksi eräälle sosiaalipsykologian kurssille. Teksti tulee sisältämään hieman intti-terminologiaa, joten avaan  vaikeaselkoiset slangisanat käyttämällä "*"-merkkejä.  Huomioksi vielä: t iedot joista kirjoitan eivät ole salatuksi luokiteltuja, vaan vain ja ainoastaan mielipiteitäni ja muistelmiani palveluksestani. Puhuttelu kuntoon: https://play.google.com/store/apps/details?id=haitech.sotilasmerkit Ennen palvelukseen astumistani käsitykseni intistä oli Hollywoodin sotaelokuvien muovaama. Hiki virtaa kun sotilaat juoksevat esterataa aseet kädessä joukk