Kautta aikojen ihmisillä on ollut tarve jakaa omaa taiteellista antiaan kuvin. Vaikka luovuuden käyttöympäristö on muuttunut, idea kaiken takana on säilynyt samana. Haluamme vieläkin, ehkä jopa enemmän kuin koskaan ennen, tiedottaa muille ketä olemme ja mitä pidämme tärkeänä. Kasvokuvat ja videot mobiililaitteiden ruuduilla ovat 2000-luvulle päivittetty versio seinäänkaiverretuista luonnonjumalista.
Digitaalinen media antaa jokaiselle mahdollisuuden levittää omaa tuotantoaan. Kuka tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa voi alkaa rummuttamaan muille omaa some-profiiliaan. Tasavertaisuus on havaittavissa parhaiten populaarikulttuurin muutoksessa; tube-julkkikset ovat lähes yhtä suosittuja kuin elokuvatähdet. Julkisuuden saavuttaminen ei ole enää riippuvainen työkaluista tai varsinaisesta ammattitaidosta.
Epäilen, että ko. rakennemuutos alkaa näkymään myös katukuvassa. On vain ajan kysymys, milloin yritysten flaierit ja posterit ilmoitustaulujen seinillä vaihtuvat yksityisten ihmisten omiksi tiedotuskanavaksi heidän insta, snap tai scope-tileilleen. Graffititkin saattavat väistyvät sosiaalisen median -ikonien edestä. Mitä kaikkea tapahtuu, sitä ei voi varmasti sanoa, mutta paljon on luvassa. Yogi Berraa lainaten: "Ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, on huomattavan hankalaa. "
Kuten teollinen vallankumous, niin myös hypermoderni-aikakausi, puhkeaa täyteen kukkaansa viiveellä. Kokonaisvaltainen somen käyttöönotto vie aikansa. Jakamiskanavat -että välineet ovat vielä tulemisen tilassa. Insinööreillä kestää opetella miten pitkälle matriisia voi venyttää, kun taas kuluttajilla vie aikansa selvittää optimaalisin jakotapa. Kuvat, videot ja livestream ovat vallitseva trendi, mutta onko uusia mahdollisuuksia tuleva vai jalostetaanko nykyisiä pidemmälle?
Kysymyksiä aihetta sivuten:
1) Onko arkielämä muuttumassa mobiililaite-riippuvaiseksi?
2) Väheneekö yksityinen tila sosiaalisen median kasvun myötä?
3) Onko sosiaalinen media yksilöllisyyden vai maailmanlaajuisen yhteisöllisyyden kulttuuri?
(Yksilöbrändäys vs. globalisaatio)
Kommentit